It will take you to read the article4 minutes
Aplikacje mobilne zyskują coraz większą popularność. Nie służą one dziś wyłącznie do zamawiania przejazdów czy słuchania muzyki. Wiele firm tworzy aplikacje, będące skutecznym narzędziem wspierającym marketing i budowanie lojalności wśród klientów.
Ich użytkownicy zdecydowanie mają więc w czym wybierać. Miejsce na ich telefonie zazwyczaj jest jednak ograniczone. Co może zachęcić ich do korzystania właśnie z Twojego rozwiązania?
Dla projektantów aplikacji mobilnych priorytetem jest przeważnie User Experience. Często spędzają długie godziny nad wyborem odpowiednich kolorów czy pozycji przycisków.
Jednak jak można zapewnić użytkownikom najlepsze doświadczenia, nie rozumiejąc ich potrzeb?
Ich poznanie umożliwi Ci Customer Journey Map. Dowiedz się, czym jest i jak stworzyć mapę podróży klienta.
Być może klienci wykorzystują Twoją aplikację do różnych celów. Przeglądają wiele zakładek, używają różnych funkcji, do których powracają wielokrotnie.
Wszystkie te interakcje tworzą Customer Journey. Jednak nie tylko one.
Istotne jest także to, jak użytkownicy dowiedzieli się o Twojej aplikacji i co skłoniło ich do tego, aby ją zainstalować. Nie bez znaczenia jest również fakt, czy korzystają z niej regularnie czy była to jednorazowa czynność.
W Customer Journey chodzi odtworzenie wszystkich aktywności, do których doszło między klientem a Twoją firmą, a następnie ich analizę – w celu optymalizacji, zmiany czy zaprojektowania na nowo.
Przeczytaj: Do czego jest potrzebne Customer Journey.
Te dwa pojęcia są dość często mylone. Customer Experience to wypadkowa doświadczeń klienta z Twoją marką (Czym jest Customer Experience). Składają się na nie ich odczucia związane z korzystaniem z Twojej aplikacji, ale także jakość obsługi klienta, charakter komunikacji marketingowej i wiele innych czynników.
Nie ulega jednak żadnym wątpliwościom, że najbardziej skutecznym sposobem na poprawę Customer Experience jest mapowanie doświadczeń klientów, a następnie ich optymalizacja.
Dokładna analiza ścieżki klienta ma wiele korzyści. Digital Customer Journey możesz wykorzystać, aby:
Customer Journey Map to wizualizacja wszystkich interakcji między odbiorcą a Twoją firmą. Aby w 100% wykorzystać możliwości tego narzędzia, nie możesz ograniczać się do aplikacji i kliknięć klienta w jej obrębie.
Musisz poznać jego doświadczenia na trzech etapach (Etapy Customer Journey):
Oto, jak powinien przebiegać proces tworzenia mapy podróży klienta:
Zacznij od zdefiniowania celu
Zastanów się, co chcesz osiągnąć dzięki analizie ścieżki zakupowej. Czy ma być to zwiększenie lojalności klientów? A może zaprojektowanie nowej wersji aplikacji? Cel wyznaczy ramy dalszej pracy i pozwoli Ci osiągnąć optymalne efekty.
Skompletuj zespół
W procesie tworzenia mapy doświadczeń użytkowników powinno brać udział co najmniej kilka osób. Mogą to być projektanci, ale także pracownicy obsługi klienta czy marketingu – i oczywiście sam klient.
Zbierz dane
Przeprowadź niezbędne badania i zgromadź dane, którymi już dysponuje Twoja firma.
Poznaj swoich klientów
Określ, jakie są ich problemy i potrzeby. Dowiedz się, czego oczekują od Twojej marki i oczywiście aplikacji.
Zwizualizuj doświadczenia klienta
Musisz przeanalizować wszystkie aktywności na każdym etapie procesu zakupowego pod kątem:
Wyciągnij wnioski i wprowadzaj zmiany
Efektem Customer Journey powinny być konkretne działania. Jeżeli wiesz już, czego oczekują użytkownicy nie zwlekaj – jak najszybciej wdrażaj ulepszenia!
Dowiedz się więcej: Projektowanie doświadczenia użytkownika, Jak stworzyć dobre wrażenie dla klienta.
Do stworzenia mapy podróży klienta wybierz przede wszystkim takie narzędzie, na którym będzie się wygodnie pracować Twojemu zespołowi i które umożliwi wyciągnięcie stosownych wniosków. Nie musi być to żaden specjalistyczny program. Szablony Customer Journey znajdziesz jednak na UXPressia.com.
Na wszystkich etapach analizy doświadczeń klientów przydadzą Ci się także:
Bez względu na to, czy działasz w branży e-commerce, turystycznej czy prowadzisz lokalną lodziarnię, poznanie i zrozumienie oczekiwań klientów jest konieczne do wypracowania najlepszych rozwiązań.
W razie pytań związanych z Customer Journey zachęcamy do lektury innych artykułów lub kontaktu!
In the ever-growing and dynamically changing business environment, companies see more and more value coming…
Finding a spare time to read a blog article isn’t always easy. Therefore, for those…
Each year, more and more companies consider the impact of their activities on the natural…