It will take you to read the article5 minutes
Service Design to kierunek, któremu bacznie przygląda się dziś coraz więcej firm. I co ciekawe – nie tylko tych, które dostarczają usługi w tradycyjnym rozumieniu tego słowa.
Wszystko za sprawą procesu, określanego mianem serwityzacji. To tajemnicze pojęcie kryje w sobie prawdę, iż produkty są tylko częścią usługi. Na doświadczenie klienta składa się przecież znacznie więcej niż jakość czy design samego materialnego towaru. Jesteśmy więc świadkami końca ery produktu. Czy tego, chcesz czy nie Twoja firma oferuje złożone usługi. Service Design, czyli projektowanie usług, pomoże Ci w tym, by dostarczać rozwiązania na najwyższym poziomie.
Zanim jednak przejdziesz do konkretnych działań, musisz stworzyć zespół, który zajmie się projektowaniem usługi, czyli Service Designem. O tym, jak go skompletować i na co powinieneś zwrócić uwagę podczas tego procesu, piszemy w poniższym artykule.
To metodyka, która wspiera tworzenie, optymalizację i poprawę usług w podejściu zorientowanym na użytkownika i z wykorzystaniem Design Thinking (Przeczytaj: Service Design a Design Thinking). W dobie coraz szybciej zmieniających się oczekiwań i potrzeb klientów Service Design to sposób, by dostarczać im doświadczenia na najwyższym możliwym poziomie, a co za tym idzie – rozwijać swoją organizację.
Przeczytaj również: projektowanie doświadczenia użytkownika, Proces projektowania usługi, Definicje Service Design.
Service Design możesz wykorzystać, aby:
Projektowanie usług opiera się na 5 głównych zasadach:
W kontekście budowania zespołu projektowego warto zwrócić uwagę na punkt nr 2, czyli współtworzenie.
Nie jest tajemnicą, że na usługę wpływa wiele czynników i przede wszystkim – osób. Service Designer nie jest osobą, która działa w pojedynkę. Bardzo ważne, by w pracy nad Service Design brały udział przedstawiciele wszystkich grup mających wpływ na dostarczenie usługi. Konieczna jest więc współpraca w interdyscyplinarnym gronie. Tylko dzięki temu możliwe będzie poznanie doświadczeń i potrzeb wszystkich osób zaangażowanych w dostarczanie usługi – a w efekcie opracowanie efektywnego rozwiązania.
Interdyscyplinarność nie dotyczy jednak wyłącznie działów czy szczebli w Twojej firmie. Chodzi tu również o to, by w cały projekt zaangażować klientów, a nawet przedstawicieli konkurencji.
W projektowaniu usług bardzo istotne jest pozyskanie, a następnie praca na wartościowych, obiektywnych danych. Posłużą one do analizy grupy docelowej, ścieżki klienta, oczekiwań po stronie organizacji, a następnie umożliwią wyłonienie obszarów do optymalizacji czy zmiany. Pozwolą więc na zaprojektowanie usługi, która rzeczywiście realizuje potrzeby odbiorców, realizując przy tym stawiane przed nią cele biznesowe.
Sprawdź więc, do jakich z nich masz dostęp wewnątrz swojej organizacji. Często zdarza się, że materiału do pracy jest znacznie więcej, niż początkowo mogłoby się wydawać – winowajcą takiego stanu rzeczy jest zły przepływ wiedzy w firmie.
Upewnij się również, że w Twojej firmie są zatrudnione osoby, które mają odpowiednie kompetencje czy umiejętności, aby zwizualizować usługę, a także pracować przy wdrażaniu rozwiązań. Jeżeli nie – musisz rozważyć pozyskanie takich zasobów. Zadbaj również o narzędzia, które to umożliwią.
Pamiętaj także, że będziecie pracować w duchu Design Thinking – myślenie projektowe jest bardzo istotne w procesie Service Design. Umożliwia zdefiniowanie obszaru problemowego, a następnie opracowanie rozwiązania wychodzącego poza utarte schematy. Wszystko to w podejściu zorientowanym na użytkownika. Postaraj się więc wyłonić osoby, które dobrze odnajdują się w pracy kreatywnej i poszukiwaniu innowacji.
Przejdźmy do rzeczy. Jakie osoby powinny tworzyć zespół projektowy, czyli pracować nad Service Design w Twojej organizacji?
Pamiętaj, że skompletowanie zespołu to dopiero pierwszy krok na ścieżce projektowania usług. W tym kontekście bardzo ważne jest również to, aby dobrze zaplanować sesje warsztatowe – powinny być one krótkie, ale dynamiczne i jak najbardziej efektywne. Powinna w tym pomóc obecność wspomnianego wyżej facylitatora w każdym spotkaniu.
Nie zapominaj również o efektywnej komunikacji w zespole. Jasno komunikuj cel, a później także osiągnięte rezultaty.
A jeżeli szukasz sposobów, aby rozwijać swoich pracowników w zakresie projektowania usług, jako cel możesz obrać zdobycie akredytacji Service Design Network. To międzynarodowa organizacja, skupiająca najlepszych ekspertów w zakresie Service Design.
Powodzenia!
Przeczytaj również: customer journey, Service Design Thinking Ecommerce.
In the ever-growing and dynamically changing business environment, companies see more and more value coming…
Finding a spare time to read a blog article isn’t always easy. Therefore, for those…
Each year, more and more companies consider the impact of their activities on the natural…