It will take you to read the article4 minutes
Jeszcze kilka-kilkanaście lat temu niewiele firm szczegółowo analizowało ścieżki zakupowe swoich klientów. Klient dokonywał zakupu – i właściwie można było o nim zapomnieć. Dziś takie podejście należy do wyjątków.
Dzieje się tak z wielu względów, jednak przede wszystkim dlatego, że oczekiwania i potrzeby klientów dynamicznie się zmieniają i przede wszystkim – rosną. Z drugiej strony, mamy większe niż kiedykolwiek możliwości, aby je poznać.
O jak pozytywne doświadczenia klienta warto dziś walczyć. Pomoże Ci w tym stworzenie mapy Customer Journey.
Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy.
Zgodzisz się na pewno, że zanim klient zdecyduje się na zakup określonego towaru, szuka o nim informacji w wielu miejscach – np. czytając artykuły blogowe czy przeglądając media społecznościowe. Następnie wybiera sklep w oparciu o pewne czynniki – tempo dostawy, możliwość personalizacji produktu lub swoje wcześniejsze doświadczenia.
W trakcie dokonywania zakupu zwraca uwagę na dostępne metody płatności, możliwość założenia konta czy zapisu do newslettera.
Po otrzymaniu przesyłki uważnie przygląda się opakowaniu, a jeśli wszystko przebiega pomyślnie – pozostaje w kontakcie z Twoją firmą.
Wszystkie tego typu aktywności i towarzyszące im emocje są częścią ścieżki zakupowej.
Narzędzie, zwane Customer Journey, umożliwi Ci odtworzenie ich wszystkich – a następnie analizę, która zaowocuje ich zmianą, poprawą lub zaprojektowaniem na nowo.
Customer Journey pozwoli Ci dokładnie poznać ścieżkę zakupową Twoich klientów. Umożliwi to dostosowanie każdego z jej etapów do ich potrzeb.
Możesz zatem wykorzystać to narzędzie przede wszystkim do optymalizacji doświadczenia klientów, czyli Customer Experience, ale nie tylko (przeczytaj również: Jak stworzyć dobre wrażenie dla klienta). Przyda się także do:
Warto zdawać sobie sprawę, że mapowanie podróży klienta nie jest narzędziem zarezerwowanym do jedynie do optymalizacji doświadczeń klientów – w dosłownym rozumieniu tego słowa. Chodzi tu o odbiorców różnego rodzaju usług – nie tylko tych komercyjnych.
Z powodzeniem możesz z niego skorzystać także, by poprawić wewnętrzne procesy w Twojej organizacji. Mowa tu chociażby o onboardingu, offboardingu czy po prostu optymalizacji doświadczeń pracowników.
Przeczytaj również: Projektowanie doświadczenia użytkownika.
Aby rozpocząć pracę nad udoskonalaniem ścieżki klienta, upewnij się, że:
Musisz także pamiętać, by analizować podróż klienta na trzech etapach:
Każdą aktywność, do której dochodzi na drodze zakupowej, powinieneś przeanalizować pod kątem:
Przeczytaj też: Etapy Customer Journey.
Customer Journey nie jest jedynie sztuką dla sztuki. Praca nad analizą, a następnie optymalizacją doświadczeń klienta, powinna przynosić wymierne korzyści – i rzeczywiście tak jest.
Chcesz poznać konkretne liczby? Zgodnie z raportem McKinsey, firmy, które pracują nad Customer Experience i Customer Journey, notują:
Pozwolimy sobie od razu odpowiedzieć na zadane wyżej pytanie – tak, sprawdzi się. Bez względu na to, czy prowadzisz działalność stacjonarną czy online, firmę B2B czy B2B, małą, lokalną piekarnię czy potężny sklep internetowy – sukces Twojego biznesu zależy od satysfakcji Twoich klientów.
Customer Journey Map to uniwersalne narzędzie, które znajdzie zastosowanie w każdej branży, na każdym etapie rozwoju Twojej firmy.
Praca z Customer Journey Map to jeden z najlepszych sposobów na optymalizację doświadczeń Twoich klientów (Customer Experience).
Musisz jednak pamiętać, że ich oczekiwania i potrzeby nieustannie się zmieniają. Podobnie jak strategia Twoich konkurentów czy uwarunkowania rynku. Właśnie dlatego analizę Customer Journey powinieneś postrzegać jako proces, do którego będziesz regularnie powracać.
Chcesz dowiedzieć się więcej o Customer Journey? Skontaktuj się z nami lub zapoznaj się z pozostałymi artykułami na naszym blogu!
Przeczytaj również o Service Design.
In the ever-growing and dynamically changing business environment, companies see more and more value coming…
Finding a spare time to read a blog article isn’t always easy. Therefore, for those…
Each year, more and more companies consider the impact of their activities on the natural…