#Customer journey
29 June 2021

The Customer Journey for B2B

It will take you to read the article4 minutes

Martyna
Martyna Tarnawska
Digital Marketing Lead

Firmy B2B zajmują szczególne miejsce na mapie biznesu. Nietrudno natknąć się na oferty zarezerwowane właśnie dla nich. Wiele mówi się o marketingu dla B2B, sprzedaży w B2B czy projektowaniu stron dla biznesów B2B.

Możesz więc odnieść wrażenie, że powinny one bardzo wybiórczo korzystać z dostępnych narzędzi czy metodyk.

Czy Customer Journey znajdzie zatem zastosowanie w firmach z sektora B2B? Jeżeli tak, to jak przeprowadzić proces mapowania Customer Journey? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.

Czym jest Customer Journey?

Customer Journey to proces, który polega na odtworzeniu wszystkich doświadczeń, do jakich dochodzi między klientami a Twoją marką. Umożliwia to ich dokładną analizę, a następnie optymalizację.

Dlaczego Customer Journey  Mapping znajduje zastosowanie w firmach B2B?

Tradycyjny podział firm na B2B (Business to Business) i B2C (Business to Customer) powoli odchodzi w niepamięć. Dziś coraz więcej mówi się raczej o podejściu H2H, czyli Human to Human.

W końcu nie prowadzisz korespondencji z firmami czy instytucjami. Nie z nimi podpisujesz również umowy. I nie do nich kierujesz działania marketingowe.

Na początku i na końcu Customer Journey zawsze więc stoi człowiek. Co więcej, to on dokonuje każdego kroku na poszczególnych jej etapach.

To wszystko sprawia, że tworzenie Customer Journey w firmach, które uznają się za część sektora B2B, ma ogromny sens.

Do czego możesz wykorzystać B2B Customer Journey?

O ścieżce klienta często mówi się w kontekście stron e-commerce i innych,  na których bezpośrednio można dokonać konwersji. Jej optymalizacja na stronach internetowych to jednak jedno z licznych zastosowań analizy podróży klienta.

My postrzegamy je jako narzędzie uniwersalne, które możesz wykorzystać do:

  • Zaprojektowania nowych usług czy produktów lub optymalizacji istniejących.
  • Poprawy obsługi klienta.
  • Opracowania wielokanałowej strategii komunikacji z klientami.
  • Zaprojektowania lejka sprzedażowego.
  • Zaprojektowania nowych punktów styku klientów z Twoją marką.
  • Opracowania strategii marketingowej.
  • Udoskonalenia procesów onboardingowych oraz offboardingowych.
  • Poprawy doświadczeń pracowników i kandydatów.

Jak analizować podróż klienta w B2B?

Jasne, że pod niektórymi względami do klientów B2B należy podchodzić nieco inaczej. Kluczowe jest uwzględnienie stopnia ich decyzyjności, a także roli w firmie. Sprowadza się to jednak do zwracania uwagi na nieco inne czynniki podczas pracy nad analizą potrzeb grupy docelowej.

Cały proces przebiega jednak tak samo, jak w przypadku każdego innego biznesu.

Odbywa się to następująco:

Wyznaczenie celu tworzenia Customer Journey

Cel wyznacza ramy przyszłych działań. Zastanów się, co chcesz osiągnąć dzięki analizie ścieżki zakupowej Twoich klientów B2B. Czy Twoim celem jest optymalizacja konwersji na stronie? A może chcesz opracować nową usługę czy produkt? Możliwości jest wiele.

Skompletowanie zespołu

Praca nad optymalizacją ścieżki klienta nie jest zadaniem indywidualnym. Tu liczy się w praca w grupie i jak najwięcej cennych perspektyw.

Analiza grupy docelowej

Twój klient jest przedstawicielem sektora B2B. Ale jakiej branży? Z jakimi wyzwaniami mierzy się organizacja, której jest przedstawicielem? Jakie ma potrzeby?

Tu polecamy dwa wpisy:

Musisz znaleźć odpowiedź na te i wiele innych pytań. Pomogą Ci w tym oczywiście narzędzia Customer Journey:

Zebranie danych

Zanim weźmiesz ołówek w dłoń i zaczniesz kreślić ścieżkę Twojego klienta, upewnij się, że dysponujesz wszystkimi niezbędnymi danymi.

Zacznij od zgromadzenia tych, do których już masz dostęp. Następnie przejdź do przeprowadzania koniecznych badań i zbierania nowych informacji na temat zawiłych podróży Twoich klientów.

Stworzenie mapy podróży klienta dla B2B

Pora na zwizualizowanie ścieżki klienta. Bez obaw – poradzisz sobie bez zdolności artystycznych. Możesz w tym celu skorzystać nawet z Excela. Ważne, abyś wygodnie mógł opisać, a następnie przeanalizować wszystkie aktywności użytkownika- czyli te, do których doszło przed skorzystaniem usługi, w trakcie tego procesu oraz po jego zakończeniu.

Uwzględnij następujące czynniki:

  • Cel, który klient chciał osiągnąć dzięki danemu działaniu.
  • Punkt styku i kanał, w jakim klient zrealizował daną aktywność.
  • Emocje, jakie wywołał ten krok.
  • Problemy, które utrudniły klientowi realizację danej aktywności.
  • Szanse na zmianę lub poprawę, które dostrzega Twój zespół, ale także sam klient.
  • Mierniki, które umożliwiają ocenę danego kroku.

Wdrażanie zmian

Ostatni etap to wyciąganie wniosków i wprowadzanie udoskonaleń w oferowanych rozwiązaniach. Pamiętaj jednak, żeby pracę nad optymalizacją ścieżki zakupowej powtarzać regularnie. Oczekiwania klientów nie stoją przecież w miejscu.

Przeczytaj także: Sposoby na poprawę ścieżki zakupowej klienta oraz Service Design vs User Experience.

Podsumowanie

Customer Journey sprawdzi się tak naprawdę w każdej organizacji, której zależy na oferowaniu jak najlepszych doświadczeń swoim klientom. Firmy B2B nie są tu wyjątkiem – wręcz przeciwnie!

Dowiedz się więcej: Service Design a Design Thinking, Proces projektowania usługi, Service Design Thinking Ecommerce, Co to jest Service Design.

Recommended articles

#Knowledge
11 July 2022

Staff augmentation model – how to use it in building service design, innovation and change management teams

In the ever-growing and dynamically changing business environment, companies see more and more value coming…

Read more →
#Service design
13 June 2022

Learn about Service Design on Socjomania’s YouTube channel

Finding a spare time to read a blog article isn’t always easy. Therefore, for those…

Read more →
#Service design
27 May 2022

Sustainability as a crucial aspect of Service Design

Each year, more and more companies consider the impact of their activities on the natural…

Read more →
shapes_blog

Let's talk →

Let's talk →