Przeczytanie artykułu zajmie Ci 6 minuty
Klienci podejmują szereg różnych działań, zanim zdecydują się na skorzystanie z usług Twojej firmy. Co więcej, relacja ta nie ustaje w momencie, gdy zakończą oni aktywnie używać jej produktów czy rozwiązań.
Pomiędzy jednym punktem a drugim dochodzi do szeregu aktywności, podczas których klientom towarzyszy wiele emocji.
Właśnie dlatego tak dużo mówi się o Customer Journey, czyli podróży klienta. Jej dokładne prześledzenie wraz z analizą doświadczeń towarzyszących konsumentom na każdym etapie wskazuje kierunek zmian, które muszą zajść w Twojej organizacji, by spełnić oczekiwania klientów i maksymalnie wykorzystać potencjał dostarczanych usług.
Customer Journey (ścieżka/podróż klienta) to proces, który polega na odtworzeniu wszystkich interakcji, do których dochodzi między klientem a marką przed, po i w trakcie korzystania z usługi czy produktu. Ich rekonstrukcja to jednak nie wszystko.
Kluczowym elementem jest również analiza, dzięki której możesz zidentyfikować aspekty wymagające poprawy, zmiany czy całkowitego przeprojektowania. To właśnie skupienie się na niedopracowanych punktach styku klientów z Twoją firmą przyczynia się do udoskonalenia podróży klienta i jego doświadczeń.
Przeczytaj również: Projektowanie doświadczenia użytkownika i Jak stworzyć dobre wrażenie dla klienta.
Ostateczny efekt Customer Journey zależy od celu, jaki postawisz sobie jeszcze przed analizą ścieżki klienta.
Z analizy podróży klienta mogą skorzystać organizacje i specjaliści zajmujący się różnymi dziedzinami – sprzedawcy, specjaliści ds. marketingu i obsługi klienta, product managerowie, a nawet programiści czy projektanci stron internetowych.
Dzięki tworzeniu mapy Customer Journey:
Zgodnie z raportem McKinsey z 2016 roku firmy, które pracują nad poprawą doświadczeń klienta notują wzrost przychodów o 10-15%. Co więcej, obserwują zwiększenie satysfakcji klienta o 20%, a także zmniejszenie kosztów o 15-20%.
Prowadząc firmę, nie oferujesz swoim klientom wyłącznie produktów czy usług. Chcąc nie chcąc, dostarczasz im także doświadczenia.
Wszystkie odczucia, emocje, które towarzyszą im podczas kontaktu z Twoją firmą składają się na Customer Experience. Innymi słowy, Customer Experience to wypadkowa wszystkich doświadczeń klientów z daną marką. Może się na nie składać:
Poziom Customer Experience w Twojej firmie może wskazywać na to, czy ścieżka, jaką pokonują Twoi klienci wymaga optymalizacji. Jeżeli nie jest on maksymalnie wysoki – analiza Customer Journey jest tym, co pomoże Ci znaleźć obszary do poprawy.
Mapa podróży klienta to wizualne odzwierciedlenie wszystkich punktów styku konsumentów z Twoją firmą. Jej stworzenie polega na odtworzeniu kompletnych ścieżek zakupowych Twoich klientów. W związku z tym nie możesz skupiać się tylko na momencie zakupu czy korzystania z usługi/produktu. Uwzględnij doświadczenia klientów na następujących etapach:
Tworzenie Customer Journey Map umożliwia dokładną analizę wszystkich interakcji między klientem a Twoją marką. Nie chodzi tu jednak tylko o to, aby zidentyfikować punkty styku. Kluczowe jest poznanie emocji i problemów, a także oczekiwań towarzyszących klientowi na każdym etapie ścieżki zakupowej. Musisz więc uwzględnić poniższe kwestie:
Customer Journey Map to nie jedyne narzędzie, dzięki któremu poznasz potrzeby i doświadczenia swoich klientów. By zyskać pełny obraz dotyczący oczekiwań przedstawicieli Twojej grupy docelowej, możesz pokusić się o stworzenie person. Przydatna może okazać się także mapa empatii czy service blueprint.
Pomóc mogą również wszelkie narzędzia do wizualizacji mapy ścieżki klienta. Jeżeli jednak chcesz, może być to nawet zwykła tablica czy kartka papieru.
Proces tworzenia ścieżki klienta składa się z kilku etapów. Niezależnie od tego, w jakiej branży świadczysz usługi, będziesz musiał uwzględnić je w swojej pracy.
To niestety często pomijany krok – bez niego jednak cały proces nie będzie efektywny. Zastanów się, w jakim celu chcesz tworzyć mapę podróży klienta. Zależy Ci na optymalizacji kosztów? Poprawie jakości obsługi klienta? A może stworzeniu spójnej komunikacji? Możliwości jest wiele, jednak Ty na pewno wiesz, czego potrzebuje Twoja organizacja i klienci.
Kim są Twoi klienci? Czego potrzebują? Z jakimi problemami muszą się mierzyć? Na tym etapie musisz znaleźć odpowiedzi między innymi na takie pytania, czyli poznać swoją grupę docelową. Pomoże Ci w tym niezawodne narzędzie, czyli persony.
Przed stworzeniem Customer Journey Map, upewnij się, że udało Ci się zebrać wszystkie dane, którymi już dysponuje Twoja firma. Jeżeli widzisz istotne luki w swojej wiedzy, konieczne może się okazać przeprowadzenie dodatkowych badań.
Pamiętaj, że samo dysponowanie danymi nie wystarczy. Niezbędna będzie ich analiza w celu uzupełnienia niezbędnych informacji – np. dotyczących grupy docelowej.
Mapę najwygodniej będzie stworzyć w formie fizycznej – np. na tablicy czy kartce papieru. Dobór narzędzia jest jednak całkowicie dowolny – najważniejsze, by było ono intuicyjne dla osób zaangażowanych w dostarczanie usługi. Jeżeli chcesz, możesz nawet próbować ją stworzyć w Excelu 🙂
Uwzględnij wszystkie dane, które udało Ci się zgromadzić na etapach opisanych powyżej. Pamiętaj, by mapować doświadczenia klienta nie tylko w trakcie korzystania z usługi, ale także przed i po zakupie.
Celem tworzenia Customer Journey Map jest wykazanie, jakie obszary wymagają optymalizacji. Musisz więc wyciągnąć stosowne wnioski i rozpocząć działania, mające na celu udoskonalenie procesów w Twojej firmie.
Oczekiwania klientów rosną dziś szybciej niż kiedykolwiek. W równie zawrotnym tempie rozwija się technologia. Nawet jeśli masz pewność, że zmiany wdrożone dzięki Customer Journey są strzałem w dziesiątkę, a klienci nie mogą być bardziej zadowoleni, musisz trzymać rękę na pulsie. Sytuacja może zmienić się również pod wpływem czynników zewnętrznych.
Przeczytaj również: Etapy Customer Journey.
Pamiętaj, że praca nad Customer Journey powinna przynieść Twojej firmie realne korzyści – również w postaci wzrostu przychodów. Stanie się tak tylko, jeśli będziesz rozwiązywać realne problemy swoich klientów, współpracując z doświadczonym, interdyscyplinarnym zespołem.
Przeczytaj również, czym jest service design.
– Ma być szybko, dobrze i tanio! To chyba najczęściej wyśmiewane oczekiwanie klientów usług na…
We wciąż rosnącym i dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym, firmy dostrzegają coraz większą wartość płynącą…
Znalezienie wolnej chwili na przeczytanie artykułu blogowego nie zawsze przychodzi łatwo. Dlatego właśnie tych, którym…