Przeczytanie artykułu zajmie Ci 4 minuty
Szacuje się, że aktualnie istnieje około 2 miliardów stron internetowych. Liczba ta oczywiście stale rośnie. Ile z nich pozostaje jednak aktywnych? Na ile zawędrowała kiedyś znacząca liczba odwiedzających? Jak łatwo się domyślić – jest to niewielki procent (około 400 milionów).
Przyczyn tego zjawiska jest oczywiście wiele. Jedną z nich jest jednak to, że część z tych stron nie była tworzona z myślą o użytkownikach oraz ich potrzebach. Zapobiec takim sytuacjom ma właśnie sztuka projektowania doświadczeń użytkownika, czyli User Experience.
Czym dokładnie jest i w czym może pomóc Twojej firmie? Sprawdź.
User Experience (doświadczenie użytkownika, UX) to ogół doświadczeń użytkowników związanych z Twoją stroną internetową. Pojęcia tego używa się także do określenia sztuki projektowania intuicyjnych i użytecznych witryn internetowych oraz aplikacji, która stawia użytkownika w centrum procesu projektowego.
UX ma zastosowanie w absolutnie w każdej branży, która działa w Internecie – od e-commerce (polecamy lekturę: Service Design Thinking Ecommerce), przez różnego rodzaju oprogramowania, na portalach informacyjnych czy blogach kończąc.
Musisz jednak liczyć się z tym, że strony internetowe zaprojektowane w zgodzie z UX to dziś standard. Mówiąc o UX, bardzo często mamy tak naprawdę na myśli rozwiązania, do których współcześni internauci są przyzwyczajeni.
Przeczytaj więcej: Service Design vs User Experience.
Customer Experience (CX) to pojęcie nadrzędne w stosunku do User Experience. CX jest wypadkową wszystkich doświadczeń klientów związanych z Twoją marką. Są to wszystkie emocje, problemy, szanse i wyzwania, które towarzyszą im na każdym z etapów korzystania z produktu czy usługi (Przeczytaj również: Proces projektowania usługi).
Oprócz UX, czyli doświadczeniach użytkownika strony internetowej, możemy także mówić o doświadczeniach pracownika (Employee Experience) czy kandydata (Candidate Experience).
Projektowanie doświadczeń użytkownika (klienta) sprowadza się do oferowania mu maksymalnie intuicyjnych i przyjaznych rozwiązań. Cechują je:
Na User Experience wpływa wiele czynników. Oto kilka przykładów:
Nie będziemy w tym miejscu omawiać narzędzi służących do samego projektowania UX – te każdy projektant dobiera według swoich preferencji. Wymienimy te, które pomogą Ci zidentyfikować aktualny stan UX na Twojej stronie, zidentyfikować niedopracowane obszary, by dostarczać użytkownikom wyłącznie pozytywne doświadczenia.
Projektowanie doświadczeń to w końcu nie tylko design. Proces ten wymaga także przeprowadzania wielu badań, które umożliwi wykorzystanie:
Korzyści związane ze stworzeniem projektu strony czy aplikacji zgodnego z User Experience design można mnożyć. Dzięki pracy nad UX znajdziesz niedopracowane elementy witryny i dostosujesz je do wymagań użytkowników.
Możesz dzięki temu osiągnąć następujące efekty:
Przeczytaj również: Service Design a Design Thinking, Definicje Service Design oraz Service Design.
– Ma być szybko, dobrze i tanio! To chyba najczęściej wyśmiewane oczekiwanie klientów usług na…
We wciąż rosnącym i dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym, firmy dostrzegają coraz większą wartość płynącą…
Znalezienie wolnej chwili na przeczytanie artykułu blogowego nie zawsze przychodzi łatwo. Dlatego właśnie tych, którym…