Społeczny Instytut Wydawniczy Znak to jeden z największych i najstarszych polskich wydawców. Aby docierać do szerszych kręgów odbiorców w 2006 roku powstało Wydawnictwo Otwarte, publikujące literaturę popularną, a w 2010 r. platforma Woblink, oferująca książki elektroniczne, audiobooki, a teraz także książki papierowe. W związku z rozwojem firmy i stałym poszerzeniem jej oferty w 2010 roku Zarząd Wydawnictwa powołał do życia trzy nowe marki: Znak, Znak Literanova i Znak Emotikon.
Zaproponowaliśmy proces strategiczny składający się z etapów rozmowy z liderem i badania potrzeb, zdefiniowanie potencjalnych obszarów problemowych oraz punktu centralnego – procesu warsztatowego z zespołem w podejściu design thinking. Na co położyliśmy nacisk w tym procesie?
Po pierwsze: cel biznesowy – współtworzenie z pracownikami wspólnej wizji części pionu wydawnictwa Znak jakim jest Literanova: „Jacy chcemy być jako Znak Literanova?”. Wizja została osadzona w kontekście biznesowym (zderzyliśmy ze sobą kontekst potrzeb pracowników i ich identyfikacji z marką oraz kontekst potrzeb klienta). Produktem miało być wygenerowanie rozwiązań wraz z mapą inspiracji, stanowiących materiał do wypracowania strategii biznesowej. Zidentyfikowano DNA wydawnictwa oraz propozycję wartości na rynku (value proposition). Zebrano inspiracji z rynku wydawniczego oraz z analizy własnego potencjału.
Po drugie: cel integracyjny – proces miał wzmocnić współpracę między pracownikami z różnych działów organizacji. Jednocześnie ważne było praktyczne poznanie przez uczestników metody design thinking i możliwość zaimplementowania pojedynczych metod w codziennej pracy.
Zdefiniowaliśmy 5 najważniejszych efektów procesu: