Przeczytanie artykułu zajmie Ci 5 minuty
Zrównoważony rozwój firmy (ang. sustainability), a więc taki, który bierze pod uwagę wpływ jej działalności na środowisko naturalne i zmiany klimatyczne, staje się coraz popularniejszy. Jest to efekt nie tylko regulacji unijnych, np. w zakresie emisji dwutlenku węgla do atmosfery, ale także coraz większej świadomości ekologicznej klientów, a co za tym idzie – wymagań rynku.
Jako Socjomania mamy duże doświadczenie zarówno w optymalizowaniu już istniejących usług digitalowych, jak i w projektowaniu nowych tak, by były bardziej zrównoważone. Podczas współpracy z klientami dostrzegamy zainteresowanie tematem sustainability – w niektórych firmach powstają takie stanowiska jak sustainability officer czy całe działy, których zadaniem jest szukanie równowagi w oferowanych usługach biznesowych. Jednak często osobom, które chciałyby wprowadzić zmiany, brakuje wiedzy i narzędzi. Dlatego chcę krótko wyjaśnić, jak usługi digital(owe) mogą wpływać na środowisko, jak wprowadzić małe, ale znaczące zmiany we własnej firmie i gdzie szukać pomocy przy ich wdrażaniu.
Wszyscy wiemy, że każde działanie w digitalu pozostawia ślad, jednak zwykle mamy na myśli ślad cyfrowy. Jednak równie ważny jest ten węglowy – a już dziś ostrożne szacunki wskazują, że to, co robimy na komputerach, smartfonach czy tabletach odpowiada za 4 proc. światowej emisji dwutlenku węgla. Choć dla wielu może to być zaskakujące, liderzy świata nowych technologii już od dawna zdają sobie z tego sprawę. Przykładem może być Elon Musk, który zrezygnował z akceptacji płatności kryptowalutą Bitcoin przy zakupie samochodów marki Tesla. Dlaczego? Ponieważ Bitcoin oparty jest na technologii blockchain, która wykorzystuje moc tysięcy komputerów, co ma niebagatelny wpływ na środowisko – jak przekonują eksperci, może nawet podnieść temperaturę ziemi o 2 stopnie Celsjusza.
Czy to oznacza, że działania w digitalu należy ocenić jednoznacznie negatywnie? Nic podobnego! Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji (AI) jesteśmy w stanie szybciej reagować na wyzwania związane z klęskami żywiołowymi, np. dzięki danym gromadzonym i analizowanym w chmurze Azure, należącej do Microsoftu, dzięki którym można przewidzieć granice rozprzestrzenienia się pożaru lub powodzi. Nowe technologie, również oparte na AI, pozwalają też optymalizować zużycie energii w nowoczesnych budynkach, a więc zmniejszać ślad węglowy. Z kolei dzięki wykorzystaniu systemów loT (internet rzeczy), możliwe jest gromadzenie i analiza danych, dzięki którym lepiej rozumiemy wpływ na środowisko w produkcji, rolnictwie i innych branżach. To tylko trzy z długiej listy przykładów, które pokazują, że usługi digitalowe są nam niezbędne. Jak zatem sprawić, żeby ich projektowanie i użytkowanie było bardziej zrównoważone?
Przede wszystkim należy pamiętać, że warto zacząć od małych kroków, na przykład ustalenia, że preferowaną formą spotkań są spotkania on-line, co w Socjomanii realizujemy już od dłuższego czasu. Oczywiście jeśli zaplanowane szkolenie ma mieć także wymiar integracyjny, co po zniesieniu obostrzeń pandemicznych jest szczególnie ważne, zgadzamy się na spotkania face-to-face, jeśli jednak pracujemy ze znaną grupą lub jest to kolejne szkolenie z rzędu, proponujemy formę online. Podobnie wygląda kwestia tworzenia materiałów – o wiele częściej oferujemy materiały cyfrowe. Prowadzimy również zrównoważone projekty równolegle z Socjomanią, takie jak Rebread – cyrkularny startup, który ratuje pieczywo przed traktowaniem go jako odpadu, przekształcając go w wartościowe produkty i usługi. Rebread jest obecnie w trakcie pozyskiwania finansowania i bardzo dynamicznego rozwoju.
Jakie rozwiązania polecamy?
(Tylko) naprawdę cenne dane – większość firm gromadzi ich o wiele za dużo, a ich przechowywanie generuje potężne zużycie energii. Dlatego warto przejrzeć istniejące bazy, usunąć dane przestarzałe i niepotrzebne, a na przyszłość stworzyć nowe zasady, które będą jasno określały, jakie dane i na jak długo powinny być przechowywane. Najwięksi gracze, a więc Amazon, Facebook i Microsoft, zobowiązały się nawet do tego, że do zasilania swoich centrów danych będą wykorzystywały wyłącznie energię odnawialną.
Zadbaj o swoją infrastrukturę cyfrową – a więc zoptymalizuj ją tak, by korzystanie z niej zostawiało jak najmniejszy ślad węglowy. Takie rozwiązanie wprowadziła firma Volkswagen na stronie promującej samochód ID.4 – zaprojektowane zostały dwie wersje witryny, jedna standardowa, druga z interfejsem, który wyświetlał uproszczoną wersję tekstu i czarno-białe obrazy. Efekt? Druga strona emitowała o 50 proc. mniej dwutlenku węgla/ była o 50 proc. „czystsza”.
Projektanci i programiści projektujący usługi cyfrowe (oraz digital service designerzy) powinni już na etapie prac nad pomysłem i tworzenia prototypów brać pod uwagę wpływ gotowej usługi na środowisko naturalne. Jeśli wiesz, że może brakować im wiedzy i narzędzi, zorganizuj prelekcję, cykl szkoleń lub zapewnij atrakcyjne materiały, z których poznają podstawowe zasady projektowania w duchu sustainability.
Sustainability w inicjatywach ESG – czym jest ESG? To skrót od słów environment (środowisko), social responsibility (odpowiedzialność społeczna) i corporate governance (ład korporacyjny), które, w dużym skrócie, zajmują się wpływem działań firmy na środowisko, w którym się znajduje. To trend, który staje się coraz popularniejszy, dlatego warto do niego dołączyć stawiając na zrównoważony rozwój oferowanych usług digitalowych.
Implementowanie rozwiązań sustainability wymaga czasu – to raczej maraton, nie sprint. Warto wytyczyć duże cele, które sprawią, że za jakiś czas nasza firma będzie nazywana „zieloną”, ale też regularnie, np. co kwartał, chwalić się nawet mniejszymi sukcesami, takimi jak zmniejszenie liczby danych przechowywanych w chmurze. Jeśli twoja organizacja jest w trakcie wprowadzania tego typu rozwiązań lub sądzisz, że powinny one zostać wprowadzone, ale brak ci narzędzi czy argumentów, by przekonać innych – zapraszamy do współpracy. Na początek możemy przeprowadzić audyt organizacji pod kątem sustainability lub wyposażyć lidera zmian w odpowiednią wiedzę, którą będzie mógł wykorzystać w codziennej pracy.
– Ma być szybko, dobrze i tanio! To chyba najczęściej wyśmiewane oczekiwanie klientów usług na…
We wciąż rosnącym i dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym, firmy dostrzegają coraz większą wartość płynącą…
Znalezienie wolnej chwili na przeczytanie artykułu blogowego nie zawsze przychodzi łatwo. Dlatego właśnie tych, którym…